България ще участва на финала на Shell Eco-marathon Европа 2011 с електромобил, задвижван с водородна горивна клетка

Main May 25, 2011 | Auto-Press.net A- A+ 8350 views | no comments

Отборът на ТУ-София ще се бори за наградата за сигурност, а отборът на ТУ-Варна ще се включи в надпреварата за най-добър дизайн


Двата български отбора от техническите университети на София и Варна представиха официално новите модели автомобили, с които ще участват на финалите на 27-мото издание на състезанието за икономия на гориво Shell Eco-marathon Европа 2011 в периода 26-28 май на пистата EuroSpeedway в Лаузиц, Германия. На събитието присъстваха представители на министерството на образованието, на ръководствата на Технически университет – София и Технически университет – Варна, както и официални гости и журналисти. В предстоящия финал на Shell Eco-marathon Европа ще се включат 212 отбора от 27 страни. Тази година българските отбори залагат на две революционни нововъведения – водородна горивна клетка (отборът на ТУ-София) и изцяло нов футуристичен дизайн на купето (отборът на ТУ-Варна).

Една от основните цели на Shell е да предлага ефективни решения на транспортните проблеми на бъдещето чрез въвеждане на непрекъснати иновации в областта на енергийната ефективност и устойчивата мобилност. Избирайки водородно задвижване, ТУ София взеха едно наистина смело и много иновативно решение, за което заслужават поздравления. Сигурна съм, че на финалите на Shell Eco-marathon 2011 разработките на двата български отбори ще демонстрират инженерните умения на студентите и модерното им виждане за съвременния екологичен транспорт, заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
Имам удоволствието официално да съобщя, че тази година българското участие в Shell Eco-marathon е под патронажа на Министъра на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов и да изразя благодарността си за това партньорство, което се надяваме да се превърне в ползотворна и за двете страни традиция. Сигурна съм, че подкрепата на държавата за студентите ще бъде допълнителен мотивиращ фактор за тяхното добро представяне на състезанието, допълни тя.
На международно ниво инициативата Shell Eco-marathon Европа тази година е под патронажа на еврокомисаря по енергетиката г-н Гюнтер Йотингер. Развитието на техническите постижения става с бързи темпове, но ние трябва непрекъснато да разширяваме границите на постигнатото и да намираме нови решения. В този смисъл Shell Eco-marathon е пример за изключителни образователни постижения и всеки отбор трябва да се гордее, че е част от подобна инициатива, коментира г-н Йотингер.

Отборът на ТУ-София ще се състезава с подобрена и модернизирана версия на автомобила Лина (Lyna H2) в категорията Градски тип. Голямата новост тази година е начинът на задвижване на автомобила. За целта сe използва горивна клетка с водород, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене. Благодарение на нея се очакват два пъти по-добри резултати от миналогодишните. Българският отбор ще бъде един от 87-те участници в клас електромобили с разнообразни форми на захранване. Разчитайки на новия тип задвижване, отборът си е поставил за цел класиране в челната десетка тази година.

Отборът на ТУ-Варна залага на футуристичния дизайн - един от отличителните белези на категория Прототипи, в която студентите се състезават вече трета поредна година. Купето на автомобила Пираня 2 е специално проектирано с капковидна аеродинамична форма, за да сведе до минимум въздушното съпротивление и по този начин да осигури намален разход на гориво. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.

Технически характеристики, подобрения и нововъведения в колите на ТУ-София (Lyna H2) и ТУ-Варна (Piranya 2)


Автомобил Lyna H2 (ТУ-София)

електромобил, задвижван с водородна горивна клетка, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене;

подобрения в аеродинамиката – затворени са отворите в пода на купето, а колелата са закрити. Това осигурява по-малко въздушно съпротивление и по-малък разход на енергия, каквато е и основната цел на Shell Eco-marathon;

редуциране на теглото на автомобила с цел понижаване съпротивлението при движение;

нова трансмисия – досегашната верижна предавка е заменена със зъбна, която има приблизително същото тегло, но е по-компактна и има по-висок КПД;

дължина на автомобила - 2,7 м; проектиран да развива до 45км/ч ;

шасито е направено от дуралуминиеви профили, а купето - от стъклопласт;

автомобилът е оборудван със специален шок сензор, който реагира при удар на автомобила в препятствие и автоматично прекъсва подаването на водород към двигателя. С тази иновация отборът на ТУ-София кандидатства за наградата за безопасност на Shell Eco-marathon.


Автомобил Piranya 2 (ТУ-Варна)

изцяло нов футуристичен дизайн, намаляващ въздушното съпротивление;

купе с капковидна аеродинамична форма;

олекотено шаси, изработено е от алуминиева сплав за допълнително минимизиране на крайното тегло на автомобила;

подобрен и по-мощен двигател, който осигурява по-лесно потегляне без допълнително натоварване на колата;

Пираня 2 се задвижва изцяло на бензин, проектирана е да развива до 68 км/ч, а купето й е изработено от стъкломат. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.

За Shell Eco-marathon

По-дълго разстояние. По-малко енергия.


Shell Eco-marathon има 27-годишна история. Целта на състезанието е да поощри ученически и студентски отбори от технически гимназии и университети по цял свят да проектират, конструират и тестват енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с най-малко количество използвана енергия. Състезанието осигурява и уникална възможност за обмяна на опит за тези участници, за които намирането на решения за устойчива мобилност в отговор на световното енергийно предизвикателство е страст. Shell Eco-marathon е важна част от отговора на Shell на предизвикателството на устойчивата мобилност. Отборите се състезават в 2 категории:


Категория Прототипи, където изискванията за дизайн се фокусират върху намаляване на изоставането и оптимизиране на ефективността и се постигат с футуристични аеродинамични форми.

Категория Градски тип, където се състезават по-разпознаваемите коли, които изглеждат и дават усещането за пътническо превозно средство.


Много значителни рекорди са били поставяни в дългата история на Shell Eco-marathon Европа. По време на състезанието в Европа през 2010 г. беше поставен исторически рекорд за най-дългото изминато разстояние с еквивалента на един-единствен литър гориво – впечатляващите 4 896 км.

Резултатите в класа за електрическа мобилност тази година ще бъдат изчислявани в киловат час, за да представят по най-добрия възможен начин консумацията на електричество. За да илюстрираме консумацията на електрическа енергия можем да кажем, че отборът Polyjoule, който постави рекорд в миналогодишното състезание, би могъл да измине 14 км с електричеството, необходимо, за да си приготвим една чаша чай.

 
Keywords:   eco marathon, shell
 

Images Gallery


 

 
 

Comments

 

There are no comments yet. Be the first one to express yourself!

 
(required)
(recommended)
or
Login with Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Processing your request, please wait Loading, please wait...