Оказва се, че суперавтомобилите вече не са поле за избрани, като Хорацио Пагани, Кристиян Кьонигсег или хората на Маранело. В доста големи и малки страни се създават групи и фирми, които предлагат собствени разработки на тема По, по, най-..." Сред тях се нареди и малката бивша югославска република Словения със суперколата Shayton Equilibrium.
В Словения е доста известна фирмата Provoco, занимаваща се с разработката и производството на всякакви луксозни дизайнерски изделия, започвайки от яхти и модни дрехи, и, вече, завършвайки със суперавтомобил. Името на словенската кола Shayton Equilibrium съвсем не е славянско - Shayton е дума от езика на североамериканските индианци от племето сиукси и се превежда като сокол".
Съдейки по характеристиките на машината, соколът"е в състояние да хвърли сериозно дуелната ръкавица във физиономиите, пардон, предниците, не само на моделите на Ferrari и Lamborghini, но и на Pagani и Koenigsegg. Словенците не само са направили много бърз автомобил, но и всъщност най-добрият, бърз и динамичен в Източна Европа.
Родители" на Shayton Equilibrium са двама словенски инженер-дизайнери – Андрей Станта и Доминик Цернелич. Именно те не само са проектирали колата, но са извършили и основната маса работа по разработката й. За окончателно завършване на колата е създадена и нова фирма – Shayton, която ще се занимае с окончателното довършване на автомобила, чрез използването на леки и здрави материали, основно карбон.
На първо място в новата кола прави сериозно впечатление инженерната проработка на целия проект. Веднага става ясно, че словенците са подходили към създаването на първия си суперавтомобил много сериозно и без преувеличение са създали спортен автомобил на световно ниво, безкомпромисен, бърз и ярък.
В основата на Shayton Equilibrium е положен здрав и лек карбоново-титанов монокок, към който са закрепени подрами от леки метални сплави. Последните са използвани още из цялата кола – окачването е от ковани алуминиеви елементи, джантите са комбинирани от карбон и титан, от титан са направени още и тръбите на изпускателната система. Картината се допълва от яки карбоново-керамични спирачки Brembo. Широкото използване на леките, здрави, но и скъпи материали е довело до изключително ниската маса на колата от само 1200 кг.
Един от най-важните компоненти на сериозен спортен автомобил е двигателят. Тук е използван средно разположен дванадесетцилиндров мотор с максимална мощност от 1084 к.с. и максимален въртящ момент от 930 Нм, агрегатиран с роботизирана подредена предавателна кутия. Тази комбинация позволява на автомобила да се ускорява от място до 100 км/ч за само 2,9 сек, до 200 за 8,5 сек, а максималната скорост достига 400 км/ч.
Shayton Equilibrium е обут в нископрофилни гуми Pirelli Zero с размери 255/35 ZR20 отпред и 365/30 ZR21 отзад. Салонът е тапициран с бяла кожа, има включвания от алкантара, алуминий и карбон.
Разбира се, този автомобил в никакъв случай не може да бъде наречен масов – годишното му производство е планирано в рамките на 20 коли, всяка от които на цена един милион евро, което изправя на пазара, поне ценово, колата срещу най-новия подел на Pagani - Huayra. Италианската кола е с почти същите показатели и цена. Разликата е че Pagani вече има, макар и недълга, но вече достатъчно известна история, докато за Shayton Equilibrium се знае много малко, не само в Европа, но и дори в родната му Словения.
Това поставя под сериозен въпрос успеха на амбициозните словенци, въпреки, че малката страна, като че ли успяваше да бъде най-добрата за живеене, както при социализма, така и при условията на свободното предприемачество, а и има сериозен опит в производството на автомобили, макар и от доста по-ниски ценови категории.
Сериозна роля за успеха или провала на словенския автомобилен проект ще има настройката на купувачите на подобни автомобили, които търсят не само уникалност, супер-характеристики, но и харизматичност, която засега отсъства при Shayton Equilibrium.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!